XippiX.nl

Waarom het belangrijk is om meer water te drinken op het werk

Drink meer water op je werk

Het is geen verassing dat we de meeste tijd van ons leven doorbrengen op het werk. Een gemiddeld persoon zal tijdens zijn leven ongeveer 90.000 uur op het werk doorbrengen.

Als je dan gaat nadenken over je gezondheid, kan dit best een beetje op de achtergrond verdwijnen, terwijl het wel erg belangrijk is. Ook op het werk! Terwijl wij achter onze computer zitten en naar vergadering naar presentatie lopen, is het belangrijk om genoeg water te drinken.

In Japan, waar mensen de langste werkdagen maken, maken ze gemiddeld 60-70 uur per week. Per jaar vallen er ongeveer 10.000 doden per jaar. Een fenomeen wat bekend staat als “karoshi”.

Dit benadrukt maar weer eens dat het belangrijk is dat wij goed voor onze gezondheid moeten zorgen.

Een van de meest voorkomende gezondheidsproblemen op de werkplek is uitdroging. Het is iets wat gemakkelijk te voorkomen is door voldoende water te drinken. Pak eens een glas water in plaats van koffie of thee.

Koffie en thee zorgen er niet alleen voor dat je uitdroogt, maar ook nog eens dat je vaker naar het toilet moet, waardoor je nog sneller kans hebt op uitdroging.

Uitdroging: de sluipmoordenaar

Als wij het hebben over onze gezondheid, dan weten wij allemaal dat wij voldoende water moeten drinken. Onze lichaam bestaat namelijk voor 60% uit water, en ons menselijke brein bestaat zelfs voor 75% uit water.

Het grootste probleem wat je hebt met uitdroging, is dat je het niet snel lichamelijk voelt. Met een slechte bureaustoel of tafel merk je gelijk de ongemakken.

Het is belangrijk dat je voldoende vocht binnen krijgt. Het zorgt ervoor dat je gewrichten, ogen en huid gezond blijven. Het zorgt voor een goede spijsvertering. en zorgt ervoor dat afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen, en je meer energie krijgt in je lichaam.

Niet voldoende kan er ook voor zorgen dat de balans tussen zouten en suikers niet goed meer functioneert, wat weer kan leiden tot andere gezondheidsproblemen.

Mocht je hoofdpijn hebben, zwak voelen, neem niet eerst een snack, maar probeer eerst eens een glas water te drinken.

Hoe uitdroging de productiviteit beïnvloedt

Wij zijn ons niet altijd bewust van de voordelen van voldoende water drinken. Zo heeft het een grote impact op ons dagelijkse leven, thuis en op het werk.
Als gevolg daarvan negeren we vaak het water drinken. Of we vergeten het gewoon. Zelfs al weten we dat we te weinig water hebben gedronken, dan gaan we nog niet meer drinken.

Uit een onderzoek uitgevoerd in Amerika, bleek dat 75% van de Amerikanen de aanbevolen 10 glazen water per dag niet neemt.
Dit betekend eigenlijk dat de meeste mensen een tekort hebben aan vocht, en langzaam aan het uitdrogen zijn. Zowel thuis als op de werkvloer.

Wanneer we gezondheidsproblemen krijgen zoals ernstige vermoeidheid, hoofdpijn, gewichtstoename, hoge bloeddruk of niercomplicaties is onze eerste gedachte niet dat we te weinig drinken.

Op het werk kan dit grote gevolgen hebben. Je kunt hoofdpijn krijgen, concentratie problemen of last van je ogen. Dit alles zal uiteindelijk ook ervoor zorgen dat je geïrriteerd raakt, en dat dit gelijk door slaat naar je collega’s.
Kortom, het zal de werksfeer niet bevorderen.

Uit recent onderzoek is gebleken dat dit de Amerikaanse economie ongeveer $ 2,5 miljard per jaar kost. Dit door met name chronische ziekte, als gevolg van uitdroging.

Wat zijn de signalen van uitdroging?

We realiseren ons niet altijd hoeveel vocht we kwijt raken gedurende de dag. Zweten, douchen en zelfs ademhalen zorgen ervoor dat we vocht kwijt raken in ons lichaam. Overgeven, diarree, alcoholgebruik of sporten kan ervoor zorgen dat we snel door onze vocht voorraad heen zijn.

Je merkt dit snel aan de volgende klachten: droge mond, vermoeidheid, minder behoefte om naar de wc te gaan, hoofdpijn, licht in het hoofd of gebrek aan concentratie.

Ernstige uitdroging heeft de volgende symptomen: prikkelbaarheid, verwarring, extreme dorst, versnelde hartslag, snelle ademhaling, niet naar de wc hoeven en donkere urine.

Hoe werkgevers uitdroging op de werkplek kunnen voorkomen

Hoe kun je als werkgever ervoor zorgen dat je medewerkers meer water gaan drinken, en hoe kun je zorgen dat iedereen voldoende binnen krijgt?

Zorg ervoor dat je water inname serieus bespreekbaar maakt op de werkvloer

Het aanmoedigen van collega’s om meer water in te nemen zal op langere termijn zorgen voor betere resultaten. Zo gaan mensen meer bewegen en zal er meer contact met collega’s zijn, wat weer ten goede zal komen tot sociale contacten.

1. Zorg dat medewerkers makkelijk toegang hebben tot water. Dit kan in de vorm van flessen, of door het creëren van zgn. waterstations in de werkruimte of een centrale plek. Een ander idee kan zijn om waterflessen te verstrekken die in de vaatwasser kunnen, medewerkers kunnen deze dan in de keuken of bij de kraan bijvullen.

2. Breng mensen op de hoogte. Niet alle werknemers of collega’s zijn zich er bewust van. Zorg voor posters, stuur informatie door per mail, laat zien dat drinken belangrijk is, en wat voor een gevolgen uitdroging kan hebben op lange termijn. Zo blijven mensen bewust en gemotiveerd om een glas water te drinken.

3. Wijs verantwoordelijken aan. Zorg ervoor dat er een werkgroep komt die zich hiermee bezig houdt. Zorg ervoor dat een klein team van mensen bezig is met het verkondigen van de noodzaak van water drinken. Laat deze mensen zorgen dat alle waterplekken altijd voldoende vers water bevatten, en zorg bijvoorbeeld voor een halfjaarlijkse nieuwsbrief om het toch nog eens onder de aandacht te brengen.

4. Maak water aantrekkelijk. Een van de meest gehoorde argumenten om geen water te drinken, is de smaak. Mensen vinden water niet lekker, en grijpen sneller naar frisdrank of koffie/thee. Een manier op dit op te lossen is om bijvoorbeeld ijsblokjes te maken met fruitsmaak (100% vruchtendrank). Een andere manier is om fruit toe te voegen aan het water. Te denken is aan komkommer, sinaasappel, citroen of meloen.

5. Weg met frisdrank. Zorg ervoor dat er geen frisdrank, energy drankjes of andere suikerhoudende dranken meer verkrijgbaar zijn. Op deze manier zullen mensen sneller naar een glas water grijpen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer drinkt?

Het is belangrijk dat drinken een gewoonte gaat worden. Dat je zelf er niet meer bij na hoeft te denken. Er zijn verschillende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het gewenning gaat worden.

1. Gebruik een app op je telefoon. Op vaste tijdstippen wordt je eraan herinnerd om een glas water te nemen. Ook kun je zien hoeveel liter water je per dag hebt gedronken. Bekijk eens de apps iDrated of Daily Water.

2. Zorg ervoor dat je altijd een flesje water bij je hebt. Je hebt tegenwoordig hele stijlvolle waterflessen die je gemakkelijk bij je kunt dragen.

3. Eet meer voedsel op waterbasis. Je kunt bijvoorbeeld denken aan fruit. Zoals meloen, appels of sinaasappels. Hierin zit ook water, en het is nog gezond ook. Een goed alternatief voor een kop koffie of frisdrank.

4. Stel een doel. Probeer eens een 2 liter fles op je bureau te zetten, en vul deze met water. Stel jezelf een doel om aan het einde van de dag deze fles leeg te hebben.

5. Drink minder koffie en thee. Het is een vaste gewoonte om in de ochtend koffie of thee in te nemen voor je dagelijkse opstart shot caffeine. Probeer eens in plaats van koffie of thee een glas water te nemen. Je zult zien dat het al snel een gewoonte gaat worden.

Het belangrijkste is om de voordelen van water drinken goed te onthouden. Het verhoogt je fitheid, concentratie en het verlichten van vermoeidheid. Ook zorgt het ervoor dat je gewichtverliest, spoelt het giftige stoffen uit je lichaam, een betere huid en een betere spijsvertering.

Minder spierkramp, minder hoofdpijn en een goed humeur! Dit willen we toch allemaal?

Wij nemen nog een glas water, proost!

Like ons!