XippiX.nl

Waarom ben ik zo moe? 9 oorzaken van vermoeidheid

Wat kan ik doen tegen mijn moeheid? Waarom ben ik zo moe de laatste tijd?

“Waarom ben ik zo moe?” dit is een vraag die veel mensen aan zichzelf stellen. Iedereen is weleens moe. Vooral na een griepje, een lange slapeloze nacht met kinderen of een drukke werkweek.

Wanneer vermoeidheid echter aanhoudt, als je je moet voelt zodra je ’s ochtends wakker wordt en dit langdurig blijft aanhouden, dan kan er iets anders aan de hand zijn. Hoewel er veel mogelijke redenen zijn voor vermoeidheid, staan hieronder de meest voorkomende:

1. Uitdroging

Als je meer energie wilt hebben, check dan eerst of je wel voldoende vocht hebt binnengekregen. Maar al te vaak komt het voor dat mensen compleet zijn uitgedroogd. Als je niet genoeg water drinkt, dan krijgen je hersenen tekort aan vocht, dit kan dan weer leiden tot vermoeidheid en slaperigheid.

Je kunt vermoeidheid niet oplossen met caffeine, de enige oplossing op de langere termijn is meer water drinken. Bekijk eens deze tips.

2. Gebrek aan beweging

Als ik moe ben, en ik ga sporten dan wordt ik alleen maar meer moe. Dit is verkeerd gedacht. Door te bewegen komt endorfine vrij. Je hardslag gaat omhoog en je concentratie is een stuk beter.

Probeer elke dag 30 minuten aan intensieve lichaamsbeweging te doen.

Het makkelijkste om je fit te blijven voelen, is om dit onderdeel te maken van je dag. Blijf bewegen, loop een rondje in de pauze. Fiets naar het werk, of neem wat vaker de trap.

3. Een slecht dieet

Alles wat je eet heeft direct invloed op je slaapkwaliteit en de hoeveel rust die je dagelijks krijgt.

Wil je je maximaal fit voelen? Ga dan voor eiwitten., langzame koolhydraten en een matige hoeveelheid gezonde vetten.

Het grootste deel moet plantaardig zijn, veel vezels bevatten en weinig suiker. Dit voorkomt grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel, hierdoor kun jij je namelijk snel moe voelen.

Neem dus de tijd om de maaltijd voor te bereiden. Afhalen van eten is makkelijk, en die pizza is ook snel gehaald. Probeer eens twee weken gezond te eten. Neem er de tijd voor.

4. Ontbijt overslaan

Het eten van een goed ontbijt zorgt ervoor dat de hersenen kalmerende signalen krijgen. De hersenen zijn verantwoordelijk voor het vermijden van gevaar. De hersenen sturen het lichaam aan, en zorgen voor het juiste energie level. Hierdoor voel jij je minder moe.

Geen tijd om brood te smeren? Probeer eens een smoothie, yoghurt of fruit.

5. Slechte nachtrust

We weten allemaal dat het belangrijk is om een goede nachtrust te hebben. Voldoende slaap zorgt ervoor dat we uitgerust de dag beginnen. Het gaat niet alleen om de uren die je slaapt. Maar ook om hoe rustgevend die slaap is.

Probeer een vast dag ritme te vinden, hierdoor zul je uiteindelijk dieper slapen. Zorgt voor regelmatig. Sta elke dag op dezelfde tijd op. Krijg voldoende daglicht/zonlicht, en zorgt ervoor dat je voor het naar bed gaan (of in bed) niet je telefoon, laptop of iPad bij je hebt. Die blauwe licht zorgt voor een slechtere slaapkwaliteit. Probeer eens een boek te lezen voor het slapen gaan.

6.Slaapapneu

Slaapapneu is een veel voorkomende slaapstoornis waarbij de luchtwegen van een persoon worden afgesloten terwijl ze slapen. Hierdoor daalt het zuurstof niveau en worden mensen wakker. Ze schrikken dan wakker, dit kan soms wel 30x per nacht gebeuren.

Mensen met slaapapneu kunnen kortademig worden en hebben hierdoor een laag energieniveau. Dit is onder controle te houden door een beademingsapparaat.

Als je denkt dat je slaapapneu hebt, dan is het belangrijk om een arts te raadplegen. Er kan dan een slaaponderzoek worden uitgevoerd om erachter te komen of je slaapapneu hebt, wat er weer voor kan zorgen dat je moe bent.

7. Depressie

Depressie is een van de meest voorkomende psychische stoornis in de Verenigde Staten (ook veel andere landen in de wereld). Het wordt gekenmerkt door aanhoudende gevoelens van verdriet en lichamelijke symptomen.

Niet alleen vermoeidheid maar ook veranderingen in slaap en eetgewoonte kunnen een rol hierbij spelen. De behandeling kan zich vaak concentreren op antidepressiva, verandering van levensstijl of stressmanagement.

Veel mensen hebben ook baat bij yoga of meditatie.

8. Trage schildklier (Hypothyreoïdie)

Een trage schildklier kan ervoor zorgen dat het onvoldoende schildklier hormonen aanmaakt. Het resultaat kan zijn vermoeidheid (ook als je genoeg slaapt), stemmingswisselingen en gewichts toename of het altijd koud hebben.

Dit kan eenvoudig opgespoord worden door bloed te prikken en bloedonderzoek te laten doen. Neem altijd contact op met een arts.

9. Bloedarmoede

Mensen met bloedarmoede kunnen niet genoeg rode bloedcellen aanmaken om zuurstof door het lichaam te laten vervoeren. Vaak is de oorzaak tekort aan ijzer of B12.

Dit kan veroorzaakt worden door zware menstruatie, bloeding in het spijsverteringskanaal of een zwangerschap. Als het een tijdelijk probleem is, kun je dit aanvullen met eventuele voedingssupplementen.

Like ons!