XippiX.nl

57 startup tips om te zorgen dat je goed begint

Een nieuw bedrijf voor jezelf beginnen

Een startup, je begint met een nieuw bedrijf, nieuw idee, nieuw product of nieuwe dienst.

Een nieuw bedrijf beginnen is spannend, en zeker voor jezelf. Hier 57 tips om ervoor te zorgen dat je startup ook succesvol gaat worden.

Personeel

 

  1. Als je met een team van 2-4 mensen geen resultaat kunt behalen in zes maanden tot een jaar, dat is er iets mis. (Of je moet ervoor kiezen om niet winstgevend te zijn).
  2. Verdeel de aandelen gelijkmatig over de mensen waarmee je het bedrijf begint.
  3. Zorg ervoor dat niet elke werknemer direct al zijn aandelen kan verkopen, zorgt bijvoorbeeld dat je na 2 jaar vertrek 50% van de aandelen uitkeert aan je werknemer.
  4. Maak een iemand CEO. Zorg ervoor dat deze persoon knippen doorhakt, maak dit vanaf dag één duidelijk.
  5. Als CEO moet je vertrouwen krijgen, zorg dat je dit krijgt, gebruik niet je macht om dingen gedaan te krijgen waarvoor je nog geen credits hebt opgebouwd.
  6. Moraal is alles. Zorg ervoor dat dit goed is. Zonder overwinningen zullen je investeerders, werknemers, familie en jezelf het vertrouwen verliezen.
  7. Kies je eigen team zeer zorgvuldig. Iedereen moet prettig zijn om mee samen te werken, en een ieder moet een specialisme hebben. Iedereen moet dezelfde visie hebben.
  8. Hanteer een standaard, een doel. Dat iedereen zich er ook echt aan moet houden.
  9. Ontsla mensen die moeilijk doen, onproductief, onbetrouwbaar en geen gevoel hebben voor het product of dienst.
  10. Enige wrijving is goed. Teveel wrijving is dodelijk. Ontsla mensen die teveel wrijving veroorzaken.

Fondsenwerveling

  1. Als je maar dan 15% weggeeft van je bedrijf, dan is het niet goed verdeeld. Zorg ervoor dat het onder de 15% blijft.
  2. Als je nog geen vertrouwen hebt van de financierders dan is het een stuk makkelijker om ze te overtuigen als je een goed verhaal hebt. Zorg ervoor dat je verhaal altijd klopt.
  3. Blijf geloven in je product, ook al wordt je een keer afgewezen.
  4. Lees en neem veel aan van beleggers. Je hoeft het niet uit te voeren, maar neem het in je op, en luister erna.
  5. Niemand kan je helpen met het ontwikkelen van een magisch product of dienst. Je moet het zelf doen, hierbij het je de investeerders niet nodig.
  6. Investeerders bij je krijgen is een hele klus. Blijf hier niet in hangen, maar ga ook door met je dagelijkse werkzaamheden.

Productdoelgroep

  1. Wordt de beste in je branche/markt. Zelfde product of dienst in dezelfde markt? Zorg dat je de beste bent. Alleen dan heb je kans om te overleven.
  2. Werk aan een probleem waarvoor je ook al gelijk de oplossing hebt. Dan heb je een enorme groeimarkt.
  3. Beginnen met het juiste idee is belangrijk. Kijk uit dat je niet wordt afgeleid.
  4. Onthou dat als ergens vraag naar is, er meerdere bedrijven zijn die hierop inspringen. Zorg ervoor dat je snel bent.
  5. Begin er zo vroeg mogelijk mee, zorg ervoor dat de techniek er is om het product zo goed mogelijk te maken. Alleen dan heb je kans van overleven.
  6. Als je al een bestaand product of idee hebt dat niet eerder werkte, of dat er geen technische of sociale behoefte voor was, ga er dan vanuit dat het opnieuw mislukt.
  7. Het bedienen van een markt dat jouw product niet wil is een verloren strijd. Houd vast aan je idealen en visie, maar respecteer trends.

Producten

  1. Productkennis is alles. Lees het zo snel en goed als je kunt.
  2. Maak geen product dat al bestaat. Klanten zullen het niet kopen alleen omdat jij het maakt.
  3. Zorg ervoor dat je weet waarom klanten geen andere keuze hebben om voor je product te kiezen, en waarom ze niet meer terug willen. Vetrouw niet jezelf, ga niet op je eigen mening af, en pas op voor aannames.
  4. Stel jezelf twee vragen over een productfunctie. 1. Zullen mensen dit kopen vanwege deze functie? 2. Zullen mensen het product niet kopen omdat deze functie ontbreekt? Als het antwoord op beide vragen “nee“ is, bouw het dan niet.
  5. Maak een product dat mensen willen kopen, ondanks dat het misschien nog niet helemaal perfect is.
  6. Zorg ervoor dat het product duidelijk en gemakkelijk werkt, zelfs voor mensen op leeftijd.
  7. Leer het verschil tussen mensen die het product kopen, en die alleen maar commentaar geven op het product.

Marketing

  1. Het product komt eerst. Als mensen je product mooi vinden, dan krijgt het vanzelf aandacht. Als mensen het product niets vinden, dan verspil hier ook geen geld aan.
  2. Zorg ervoor dat je product makkelijk te vinden is online. Dat mensen het gemakkelijk kunnen delen en rondspoken.
  3. Bekijk de documentaire “Jiro Dreams of Sushi”. Pak hier kleine tips en ideeën uit en voer deze stap voor stap uit.
  4. Evalueer regelmatig. Stop dingen die niet werken, en verdubbel de aandacht op wat wel werkt.
  5. Niet raden, meet.
  6. Richt je op de doelgroep, niet op mensen die het product toch niet willen kopen.
  7. Zeg geen dingen als je concurrenten het tegenovergestelde kunnen zeggen.
  8. Praat normaal over je product. Gebruik geen fancy woorden, maar weer eerlijk en concreet.
  9. Wees niet bang voor kritiek, gebruik het om je product te verbeteren.

Verkoop

  1. Verkopen daar draait het om. Zonder verkopen geen eigen bedrijf meer. Wees je hier bewust van.
  2. Het product komt eerst. Zorg ervoor dat je sales mensen dit weten.
  3. Onthou, zelfs als je niets verkoopt leer je er van.
  4. Tijd doorbrengen met een gebruiker die waarschijnlijk niets koopt, staat gelijk aan helemaal geen werk doen.
  5. Intern iets verkopen binnen je netwerk is gemakkelijker dan een product koud verkopen. Ga de markt op met je product bij bekenden, laat de mensen naar jou toekomen in plaats van andersom.

Ontwikkeling

  1. Ontwikkelsnelheid is alles.
  2. Onthou, begin niet te moeilijk. Hou het simpel. Hoe simpeler hoe sneller je ook later problemen kunt oplossen.
  3. Ga voor de 80/20 regel. Bouw eerst de snelle 80% van je product, en daarna de overige 20%.
  4. Gebruik standaard producten, ga niet voor maatwerk.
  5. Maak gebruik van sprints, stel een duidelijk doel op.
  6. Pas op voor lange projecten. Als het niet in een sprint past, bouw het dan niet.
  7. Pas op voor veel maatwerk of herschrijven van functies. Ook hier weer, past het niet in een sprint, bouw het dan niet.
  8. Als je veel werk hebt liggen wat niet in een sprint past, laat het ook door derden bekijken, en skip bepaalde elementen om het overzichtelijk te houden.
  9. Een hele maand aan iets werken wat niet goed werkt of kapot is, staat gelijk aan een hele maand niet op je werk komen. Kortom, verspilling van tijd.

Bedrijfsadministratie

  1. Verspil geen tijd met uren lang zoeken naar een geschikte locatie, een boekhouder, meubels, apparatuur etc. Zorg dat de basis goed is, en begin met werken.
  2. Neem de tijd om een goede advocaat te vinden, dit zal je veel tijd en en geld schelen.

Let op jezelf

  1. Heb je iets nog nooit gedaan? Je zult vanzelf een keer falen, maar je hebt het geprobeerd. Wees hier niet bang voor. Probeer elke dag je uiterste best te doen. Doe werk waarop je het einde van de dag trots op kunt zijn.
  2. Focus je niet alleen maar op werk. Er is ook nog een sociaal leven, familie en vrienden. Ga er soms eens uit. Ga een weekendje weg, breng tijd voor met je geliefden. Het maakt jou en de mensen om je heen gelukkiger.

Like ons!